Ny bog om taxi-lobbyisme

DTR tog overhalingssporet til indflydelse på ny taxilov, mens taxichaufførerne kæmpede traditionel arbejdskamp

16-03-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Flyt magten hedder en ny håndbog i lobbyisme, der er en håndsrækning til de mange, der bokser med at påvirke den politiske proces. Bogen sparker døren ind til magtens maskinrum og giver gennem en række konkrete brancheforeningers politiske arbejde tips og tricks til at trænge igennem til ministre og beslutningstagere. Forfatterne bag er Susanne Hegelund og Peter Mose og de to er blandt andet dykket ned i taxibranchen, hvis lobbyindsats og strategi bliver analyseret i et kapitel, der handler om det svære mandat.

”At forsvare gamle rettigheder til sidste blodsdråbe er en skrøbelig lobbystrategi. Globalisering og digitalisering udfordrer stribevis af organisationer, der må balancere mellem et tøvende bagland og at få reel indflydelse”, indledes kapitlet, der konkluderer, at taxibranchen er blandt de efterhånden mange erhverv, der udfordres af den teknologidrevne platformsøkonomi.

Bogen slår fast, at den amerikanske udfordrer Uber forårsagede lobbyforvirring i branchen, da de ny chaufførtyper holdt deres indtog i de københavnske gader.

”En aktivistisk linje med blokeringer af byens gader kunne vende folkestemningen mod Uber, men måske også imod taxabranchen selv, som mange oplever som for dyr og med et ikke-opdaget serviceniveau… Taxichaufførerne selverklærede guerillabevægelse, Taxiførere i Danmark, valgte den klassiske arbejdskamp, mens Dansk Taxi Råd tog overhalingssporet. Mens Folketinget blev blokeret af protestkøer med vrede taxachauffører, og der blev lagt retssager an mod Uber-chauffører, mødtes vognmandslobbyister fra Dansk Taxi Råd diskret med topembedsmænd fra Transportministeriet og diskuterede sigtelinjerne til en moderne taxalov”, lyder det i bogen.

Ifølge forfatterne var der tale om varianter af tre forskellige lobbystrategier.

Stop konkurrenten: Taxachauffører valgte klassiske arbejdskampmidler med demonstrationer omkring Christiansborg, mobilisering af politikere fra rød blok og Dansk Folkeparti samt at bruge pressen proaktivt imod Uber.

Forsink konkurrenten: En stribe retssager skulle svække modparten og give branchen mere tid til at omstille sig til nye tider.

Overhal konkurrenten: Vognmændenes største brancheorganisation valgte efter interne diskussioner løsningsrettede forhandlinger om at modernisere den forældede taxalov, som i forvejen generede branchens egne frontløbere.

Forfatterne mener, at taxabranchen blot er fortroppen og har taget forskud på en udvikling, hvor digitaliseringen vender op og ned på den velkendte verden.

”Den svære konklusion hos arbejdsgiverne i Dansk Taxi Råd var, at det ikke nytter ensidigt at kræve, at de nye konkurrenter skal holdes ude og allerhelst lukkes, for taxaverdenens vedkommende med domstolenes, politiets og Trafikstyrelsens hjælp. Måske kunne Uber ligefrem være den trojanske hest, der kunne forny en gammeldags branche”, vurderer forfatterne.

Bogen omtaler også lanceringen af Moove som en Uber-dræber.

”Branchens frontløbere havde ikke lagt sig om på bagsædet, men brugt ventetiden, mens Uber blev jagtet af domstolene og vognmandslobbyisterne sad til møder med regeringens embedsmænd, på at forberede en ny verden, hvor erhvervet og nye spillere kører på mere ens vilkår”.

Forfatterne kalder desuden taxichaufførernes blokering af byen for en anakronisme i forhold til fremtiden od udviklingen på markedet for transport.

”Danmark skal næppe mange år frem, før chauffører er overflødige, når mennesker og varer skal transporteres”, lyder det i bogen, der henviser til, at Rasmus Prehn har gjort sig til talsmand for de førerløse biler.

”Hvordan Dansk Taxi Råd stiller sig over for en fremtid med førerløse biler? Også her synes vognmandslobbyisterne at satse på frontgruppen i baglandet. Organisationstoppen skaffede sig under forhandlingerne mandat fra bestyrelsen til at hviske til regeringens beslutningsforberedende embedsmænd: ”Vores vognmænd vil gerne stå for en vognpark af førerløse taxaer, når teknologien er moden. Vi vil også sørge for, at der fortsat er en vognpark af taxaer med chauffør”.

Bogen konkluderer, at taxibranchen gennem Dansk Taxi Råd er en lobbyist, der signalerer parathed til at være en del af løsningen og ikke problemet og desuden viser socialt ansvar.

”En indstilling, der – hvis den er mere end tomme ord – skaffer politisk kapital i regeringskontorerne”.

Bogens kapitel om taxibranchens lobbyisme beskriver også udfordringen i forhold til organisationens bagland, som er delt i tre grupper. Fodslæberne, der mener at branchen har flyttet sig rigeligt, midtergruppen, der ikke har behov for fornyelse, men dog er flytbar og frontgruppen, der ser fremtiden som en mulighed frem for en trussel.

Her er spørgsmålet hvilke holdninger i baglandet man skal forfølge og navigere efter. Også her er der interessant overvejelser at hente i forhold til taxibranchen.

Bogen udkommer onsdag i næste uge på Forlaget Gyldendal og titlen er: Flyt magten – sådan bliver du en god lobbyist. Køb bogen her. 


Læs også

Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere
TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter