Hjælp os med omstilling

Københavns kommune skal række hånden ud og lade grønnere taxier køre i busbanerne, mener flådebestyrer

24-04-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Ude i Sydhavnen sidder Haydar Shaiwandi og drømmer om at gøre en forskel med de 40 taxitilladelser, han dagligt bestyrer i et vognmandsfællesskab. Fantasien rækker helt til forestillingen om en ren el-taxiflåde, men realiteterne rammer med samme rækkevidde som elbilerne og derfor er første skridt mod en grønnere taxiverden hybridbilerne. Foreløbig er det blevet til fem hybridbiler fra Toyota i flåden, men det kan sagtens blive til flere, for de har indtil videre vist sig at være en god solid investering, der samtidig giver renere samvittighed.

”Vi vil gerne være med til at udlede færre farlige partikler. Det siger sig selv – vi kører derude på gaden hver dag. Det er også vores by, så hvorfor ikke gøre det bedre, hvis vi kan”, spørger Haydar Shaiwandi, der så en mulighed for fire år siden med ny Toyota Prius+.

”Den lød meget interessant, fordi den har op til syv sæder. Det er en fleksibel taxi og lige hvad vi har brug for i vores flåde og grunden til at vi længe har kørt Touran. Chaufførerne er glade, fordi de har to muligheder med en enkelt bil. De kan køre storvogn uden at skræmme kunderne væk med en stor kassevogn og de kan køre almindelig taxi”, forklarer Haydar.

I spørgsmålet om en grønnere taxiflåde efterlyser Haydar Shaiwandi en håndsrækning fra Københavns Kommune.

”Jeg kunne da godt tænke mig en håndsrækning til taxibranchen fra Københavns Kommune. Langt de fleste i taxibranchen ønsker at bidrage positivt. København er jo vores arbejdsplads, vi er selv borgere og forureningen rammer også os, så vi vil gerne være med til at forbedre miljøet, men kommunen må forstå, at vi ikke kan lave et teknologisk skift fra dag til dag og at de også har et medansvar for infrastrukturen. De kunne skubbe på udviklingen gennem flere holdepladser og bedre vilkår for de grønne taxier – det kunne være en tilladelse til at køre i busbanerne, hvis man kører hybrid eller el-bil. Den slags tiltag, der ville motivere flere vognmænd til at prøve ny teknologi”, siger Haydar, der tror, at flere ville turde tage skridtet, hvis de havde kommunen i ryggen.

”En tankstation for el og brint i hjertet af København og privilegerede holdepladser. Det ville vi komme langt med. Københavns Kommune skulle tage og give os en kærlig hånd og vise os, at de vil værne om taxibranchen og hjælpe os på vej med den service vi yder til byen. Vi er med til at holde København kørende, en storby har brug for et stærkt taxierhverv ellers er det en svækket by”, siger Haydar.



Relaterede Nyheder

Læs også

Bedre mobilitet på landet kræver fleksible løsninger
Tendensen med en faldende taxidækning i landdistrikter har været i gang i en del år. Der er mange udfordringer, men der er også muligheder for at forbedre mobiliteten på landet.
Læs mere
Ingen tilskud til grøn omstilling
Regeringens klimaplan blottet for økonomiske incitamentsstrukturer på taxiområdet, hvilket underminerer den ønskede målsætning
Læs mere
Slut med Euroshell kort på Circle K
Fra 1. november kan man ikke længere benytte Euroshell kort på Circle K stationer
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter