Fjern afgifterne på sikkerhedsudstyr

Mercedes melder klart ud – de vil have billigere sikkerhedsudstyr i bilerne

10-02-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Når den nye E-klasse kommer til april, så bliver det med verdensnyheder inden for sikkerhed. Målet for den tyske bilgigant, der er taxibranchens foretrukne mærke, er ulykkesfri kørsel, hvor systemer assisterer føreren under kørslen og bilen selv aktivt mestrer svære situationer og dermed medvirker til at undgå uheld.
En af nyhederne i den nye E-Klasse er PRE-SAFE impulse side (ekstraudstyr), et system, der består af luftpuder som er placeret i ryglænets forsæder.  Hvis systemet opfatter en uundgåelig kollision, aktiveres puderne cirka 200 millisekunder for sammenstødet. Derved flyttes personerne i forsæderne ind mod midten af bilen og væk fra bilens sider.

Jeg kan godt se ideen. Hvis man sælger for 45.000 kroner får man 11.000 ind, men mister samtidig 60.000 i afgifter, så der skal sælges seks gange så meget for at det går op. Et øget salg medfører flere momsudgifter, men det er ikke 100 procent. – Rasmus Prehn


En anden nyhed er PRE-SAFE Sound. Dette system er baseret på en menneskelig refleks i øret. Hvis bilen opfatter en risiko for et sammenstød, udsendes en lyd, der aktiverer den menneskelige refleks i øret og dermed forbereder passagerernes ører på lyden fra sammenstødet. Det minimerer risikoen for en varig høreskade i forbindelse med uheld.
Under navnet Drive Pilot (ekstraudstyr) tilbydes yderligere forfinede assistentsystemer til køkørsel, adaptiv afstandsregulering, nødbremsefunktioner og aktiv styring af bilen under både normal trafik og i tilfælde af farlige situationer og undvigemanøvrer med andre biler og fodgængere.
Men det koster. Den fulde sikkerhedsudstyrspakke koster 45.000 kroner – med danske afgifter bliver udgiften 108.000 kroner og det er der ifølge pressechefen hos Mercedes ingen danskere, der gider at betale, når de i forvejen skal betale en meget høj pris for bilen.
”Vi har stort set intet salg af sikkerhedsudstyr, fordi det bliver for dyrt. Vores holdning er at afgiften på sikkerhedsudstyr fra fjernes og det behøver ikke koste noget provenu. Man kan ikke miste provenu af noget, der ikke kommer ind. Og der kommer ikke provenu ind for sikkerhedsudstyr, for ingen køber det i dag. Så den enkle manøvre er at fjerne afgiften på sikkerhedsudstyr og så får staten til gengæld mere ind i moms på området, end de gør på afgifter i dag”, siger Lars Erve.

Regnedrenge siger nej
Politikerne er højst lunkne på ideen. Louise Schack Elholm vil ikke love, at ideen er gangbar og hun vil hverken afvise eller love en afgiftsændring for som hun siger, så går bilmarkedet i står, hvis der er udsigt til ændringer.
Rasmus Jarlov fra de konservative ser en effekt i den retning, som Mercedes peger på.
”Jeg kan godt se ideen. Hvis man sælger for 45.000 kroner får man 11.000 ind, men mister samtidig 60.000 i afgifter, så der skal sælges seks gange så meget for at det går op. Et øget salg medfører flere momsudgifter, men det er ikke 100 procent”, siger ordføreren.
Rasmus Prehn tror også at man kan vinde ind på karussellerne, hvad man mister på gyngerne, men han ser en forhindring mod en sådan ændring.
”Det bliver vanskeligt at komme igennem med den i Finansministeriet. Det tror jeg ikke meget på”, siger Rasmus Prehn.

Sikker coladåse i døren
Men trods den lunke modtagelse af afgiftsforslaget fra Mercedes, så arbejder koncernen videre i sikkerhedssporet.
Den ny E-klasse kommer med betjening via touchpads på rattet, hvor de fleste af bilens info-tainment funktioner kan styres med swipes som på en smartphone – og dermed uden at det er nødvendigt at tage hænderne fra rattet. Helt futuristisk er den fjernstyrede parkeringsassistent Remote Park Pilot (ekstraudstyr), der kan foretage en parkering med en app på en smartphone uden det er nødvendigt at sidde i bilen.
Fremtidens biler bliver fuldt selvkørende og kan tale med omgivelserne. Det vil sige, at oplever én bil, at der eksempelvis er sort is på vejen eller uheld forude, så kan systemet i bilen sende det videre til andre biler. Her arbejder de tyske mærker sammen og Mercedes har en helt åben protokol, så andre kan kopiere kodningen og dermed kan bilerne tale sammen. Men alligevel forudser industrien en situation som dengang videoformatet kom frem og der var en kamp mellem VHS og Betamax, der ikke kunne tale sammen, selv om de havde samme funktioner. Der er dog etiske og juridiske dilemmaer forbundet med selvkørende biler, så den selvkørende E-klasse er ikke en politisk realitet lige om lidt. Det er imidlertid hvad der svarer til en slags flad coladåse i dørene, der kan pustes op ved uheld.
”Funktionen vil være som højtryksstål i døren, men det her fylder mindre og vejer mindre. Vi arbejder også med et system, der løfter bilens næse op ved kollision, så den ikke kiler sig ind under den forankørende og næsten løfter den, som vi ser det i dag. Samtidig bevares bremsetrykket både for og bag, så man får en mere effektiv nødbremsning”, forklarer Michael Schultz Pedersen, der er produktchef for Mercedes-Benz Personbiler.

Ændret EuroNCAP
De mange nye sikkerhedstiltag fra bilproducenterne har også fået betydning for sikkerhedsvurderingen og stjerneafgivelsen via det forbrugerdrevne EuroNCAP, der siden 1997 har uddelt sikkerhedsstjerner til bilerne.
Bedømmelsen afspejler dog ikke de reelle forhold i Danmark, fordi testbilerne ofte er højtudstyrsniveauer, som sjældent kommer på det danske marked. Derfor indføres der nye krav fra 2016.
Testen bliver fremover kun baseret på det udstyr, der er standard i bilerne og altså ikke en vurdering ud fra det dyre sikkerhedsudstyr, som de færreste danskere køber. Der bliver ekstra point for nødbremsesystemer og ESC testes der ikke længere for, da det er blevet lovpligtigt standardudstyr.


Læs også

Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere
TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter