Et fag med fremtid

Ny taxilov skal sikre, at fremtidige generationer gider livet som taxivognmænd sagde Trine Wollenberg i sin beretning

17-05-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Det store tema på Dansk Taxi Råds generalforsamling blev ny taxilov. Direktør Trine Wollenberg kunne fortælle, at arbejdet konkret gik i gang midt i maj med et møde mellem transportministeren, de blå partiers transportordførere samt Dansk Taxi Råd, Dansk Industri, Danske Busvognmænd og Dansk Erhverv.

”Ny taxilov har haft et langt tilløb, men nu sker der endelig noget. Mange af jer vil opleve en svær omstilling. De fleste af jer har været her i mange år og nogle af jer er både anden og tredje generation af taxivognmænd. Derfor bliver overgangsordninger også vigtige, så vi ikke bare får fejet jeres forretninger væk”, forsikrede Trine Wollenberg, der både indledte og endte administrationens beretning med temaet om ny taxilov.

Særligt havde hun fokus på, at taxibranchen skal være et fag med fremtid.

”Ville det ikke være dejligt, hvis der var en forretning, som jeres børn en dag kunne overtage? En branche, som de havde lyst til at gå ind i. Nu er det jo sådan, at branchen slukker, den dag I lukker. Der er et alarmerende behov for en ny taxilov, så vi kan udvikle branchen og begynde at tjene penge igen”, sagde Trine Wollenberg, der også kort ridsede Dansk Taxi Råds forslag til en ny taxilov op for de fremmødte medlemmer.

Trine Wollenberg forsikrede medlemmerne om, at der vil komme overgangsordninger, da overgangen til ny taxilov kan føles vanskelig.

Beretningen rummede også emner som Uber, hvor Trine Wollenberg erkendte, at man naivt havde troet, at politiet ville have grebet hurtigere ind.

”Det gik ikke så hurtigt, som vi troede. Uber har udnyttet retsstaten og trukket sagen i langdrag senest i byretten. Men det var opmuntrende, at de ikke fik held til at udsætte hele sagen, selv om de prøvede ihærdigt”, sagde Trine Wollenberg, der gik videre i beretningen med Flextur, som nogle vognmænd i provinsen har kaldt for deres Uber.

Her forlangte direktøren for Dansk Taxi Råd, at der blev strammet op på Flextur og noterede sig, at Movia allerede havde lukket for blandt andet ture til CPH Lufthavn, som var udgangspunktet for Børsen, der satte fokus på Flextur i foråret.

”Journalisten ringede til mig, egentlig i en anden anledning. Men vi fik os en god snak om taxibranchen og herunder Flextur. Han troede simpelthen ikke på mig, da jeg fortalte ham, at han også frit kunne benytte Flextur. Han bestilte en Flextur fra Roskilde Station til lufthavnen i Kastrup og ringede til mig undervejs og så rullede historierne ellers derudaf”, forklarer Trine Wollenberg, der i øvrigt redegjorde for Dansk Taxi Råds mediearbejde i årets løb samt strategien.

”I kommer aldrig til at se os stå på en ølkasse og brøle ligesom I ikke kommer til at se referater fra fortrolige møder plastret ud over Facebook. Vi skal være her i morgen og i overmorgen. Vi skal varetage branchens interesser som en helhed og ikke som enkelte sager”, fastslog direktøren.

Thomas Trautner deltog i debatten med det synspunkt, at hans børn aldrig får lov til at gå ind i taxbranchen. Det er simpelthen for hårdt og for usikkert, mente vognmanden fra Odense.

Under debatten vendte vognmand Thomas Trautner fra Odense tilbage til taxiloven. Han mente ikke branchen var døende, men erkendte samtidig, at han ikke ønskede at se sine børn i branchen.

”Det er ikke her, de skal lande. Det er en daglig kamp og man skal være utrolig skarp. Jeg har respekt for alle os, der tager kampen, men det bliver uden mine unger”, sagde Thomas Trautner, der også gav en forklaring på Ubers succes i Danmark.

”Ubers succes kommer på den baggrund, at vi ikke er gode nok. Vi skal blive bedre til at levere en god service og det er os alle sammen i hele landet. Når det er sagt, så har vi altså også brug for en ny taxilov. Jeg bakker op om de tanker, som Dansk Taxi Råd har fremlagt”, sagde Thomas Trautner inden dirigent Kurt Søegaard Nielsen kunne konstatere, at beretningen enstemmigt blev taget til efterretning af medlemmerne.


Læs også

Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere
TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter