Energiklassekrav skal skærpes

Høring om energiklassekrav, som Færdselsstyrelsen mener skal en klasse op for almindelig taxi og storvogn I

19-08-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

I forbindelse med den årlige vurdering og revision af bekendtgørelsen om energi- og miljøkrav til taxier har Færdselsstyrelsen set på udviklingen i forhold til teknologi og brændstofforbrug samt foretaget en gennemgang af udbuddet af bilmodeller inden for de forskellige bilkategorier. Denne vurdering danner grundlag for, om de gældende krav kan skærpes eller skal bibeholdes og her mener Færdselsstyrelsen altså, at kravene skal skærpes for almindelige biler og biler i kategorien storvogn I.

Færdselsstyrelsen mener, at udviklingen har været positiv gennem de seneste mange år for det typegodkendte brændstofforbrug, og siden de gældende energi- og miljøkrav trådte i kraft 1. oktober 2015, er der for visse bilkategorier sket en markant udvikling. Færdselsstyrelsen vurderer derfor, at det er passende med en skærpelse, således at den almindelige taxi, der i dag mindst skal være i klasse A, skal være i energiklasse A+ eller bedre (mindst 22,5 km/l for dieselbiler og mindst 20,0 km/l for benzinbiler) samt storvogn I, der i dag mindst skal være i klasse B, skal være i energiklasse A eller bedre (mindst 20,5 km/l for dieselbiler og mindst 18,2 km/l for benzinbiler).

Færdselsstyrelsen vurderer, at udbuddet af biler på markedet i de øvrige kategorier omfattet af bekendtgørelsen ikke er ændret markant nok til, at energikravene kan skærpes. Det skønnes, at de skærpede energikrav for almindelig bil og storvogn I vil reducere CO2-udledningen med i alt ca. 7.600 tons pr. år ved fuld indfasning efter cirka tre år.

Da branchen og importørerne har behov for en tilpasningsperiode i forhold til allerede bestilte biler og indgåede kontrakter, anbefales det, at den reviderede bekendtgørelse med energi- og miljøkravene til taxier træder i kraft den 1. januar 2017. Biler, for hvilke der er indgået bindende leveringsaftale før offentliggørelsen af bekendtgørelsen, kan dog registreres til og med den 28. februar 2017, såfremt bilerne opfylder de nuværende energi- og miljøkravene og der foreligger dispensation fra Færdselsstyrelsen.

Der er høringsfrist den 16. september 2016.


Læs også

Ombytning af tilladelse
Der skal vær styr på økonomien og gæld til det offentlige, når man ombytter sin taxitilladelse
Læs mere
Kæmpebøder stadfæstet
Højesteret har stadfæstet dom over Uber-chauffører for piratkørsel og idømt dem bøder på næsten 700.000 kr.
Læs mere
Taxikongres i Køln
Vanen tro afholder IRU hvert andet år international taxikongres i Køln
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter