Flextur tilbage til rødderne

Flextur skal ikke afskaffes, men der er behov for et serviceeftersyn, skriver Trine Wollenberg i indlæg på Altinget.dk

07-09-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Flextur indgår i forhandlingerne om ny taxilov og det har sendt trafikselskaberne, der udbyder Flextur på vegne af kommunerne, på banen. I et indlæg i Altinget advarer næstformand i trafikselskaberne, Per Hovmand, Folketinget om ”ikke at betale for at redde taxierhvervet ved at forringe kommunernes rammevilkår for at levere kernevelfærd til borgerne”.

Jeg vil gerne kvittere for trafikselskabernes store engagement i taxibranchens rammevilkår. Lad mig slå fast, at taxibranchen ikke ønsker Flextur afskaffet. Flextur er en hensigtsmæssig erstatning for dyre og ufleksible busser i fast rutefart i tyndt befolkede områder. Vi mener dog ikke, at det er kernevelfærd at tilbyde raske borgere at bestille en flextur fra hoveddør til bestemmelsesdør, til en brøkdel af prisen for en taxi i byområder, hvor der er adgang til mange andre kollektive transporttilbud.

Kommunalt betalt taxiløsning

Hvad der var tænkt som et buskompenserende produkt har udviklet sig til offentligt subsidieret taxikørsel i byområder. Børsen dokumenterede i foråret, hvordan en ung rask journalist kunne tage en Flextur fra Københavns Lufthavn til Roskilde station for 189 kr. Altså en fjerdedel af prisen for en taxi på en strækning, der er rigeligt dækket ind af anden kollektiv trafik. Ingen taxivognmænd kan konkurrere med disse kommunalt subsidierede taxipriser.

Trafikselskaberne fremfører gang på gang argumentet om, at det er de færreste af Flexturs kunder, som i stedet ville vælge at tage en taxi. Deres egne brugerundersøgelser viser imidlertid, at op imod 30 procent af brugerne netop opfatter Flextur som alternativ til en almindelig taxikørsel. Mange taxivognmænd oplever at blive udkonkurreret med deres egne skattekroner, når de dagligt kan konstatere, at flere af deres oprindelige kunder i dag tager en flextur, i stedet for tilgængelig kollektiv transport eller taxi, når de skal på det lokale værtshus eller hjem fra lufthavnen.

Trafikselskabernes argument om, at Flextur ikke er sammenligneligt med taxikørsel, da man kan risikere at køre sammen med andre, halter også. Samkørselsgrader viser, at der i gennemsnit kun er 1,15 personer i bilen på hver Flextur.

Samarbejde om mobilitet

Mange taxi- og trafikselskaber har et rigtigt fint samarbejde, hvilket bl.a. gælder Aalborg Taxa og Nordjyllands Trafikselskab (NT), der har indledt et visionært samarbejde, om at få det samlede transportbehov til at hænge sammen for den enkelte borger i Nordjylland. For det kræver samarbejde mellem taxierne og trafikselskaberne at sikre en bedre mobilitetsdækning uden for de større byer, hvor både Flextur og taxi er en del af løsningen. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at afskaffe Flextur. Det skal være et alternativ til dem, der før kunne tage bussen og ikke kommunalt støttet taxikørsel, der underbyder og tager markedsandele fra de almindelige taxiture. Det bør der strammes op på.

Derfor giver det god mening at tage en åben debat om udfordringerne med Flextur, hvor forhandlingerne om en ny taxilov kan bruges til at afklare grænsefladen mellem taxiture og Flextur. Taxibranchen er parat til en ny virkelighed. Det burde trafikselskaberne også være og bidrage til at få Flextur tilbage til rødderne som et buskompenserede produkt og intet andet.


Læs også

Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere
TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter