Grøn omstilling er svær

Workshop om grønne taxier i København i går konkluderer, at en overgang til grønne taxier ikke er uden udfordringer

05-10-2016 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Der er meget store miljømuligheder i taxibranchen, men den grønne omstilling lader vente på sig og der er brug for flere tiltag, hvis det skal lykkes

Drømmen om den rene lydløse taxier lever, men hvis grønne taxier skal blive til mere end en drøm, så skal der ske store forandringer på flere områder. Det står fast efter Københavns Kommunens årlige klimatopmøde, CPH Climate Solutions, der i går gennemførte en workshop, der skulle finde ud af, hvordan hovedstadens taxier bliver grønnere.

Københavns Kommune har en målsætning om en CO2-neutral by i 2025 og et fossiltfrit transportsystem i 2050. Det er en meget ambitiøs målsætning og for at kunne indfri ønskerne er det nødvendigt, at taxibranchen gennemgår en omstilling fra de konventionelle dieselbiler til biler med alternative drivmidler, primært elbiler.

”Det irriterer mig, at vi ikke har fået hul på taximarkedet endnu”, siger sektionschef for grøn transport i Region Hovedstaden, Kåre Albrechtsen.

”Jeg ønsker virkelig, at København kommer foran på det her område og at Danmark gør en forskel. Vi hænger bagefter på taxiområdet rent miljømæssigt og vi skal finde en model, der kan fungere. Der er et stort potentiale, som vi skal udnytte”, mener sektionschefen.

Sektionschef for grøn transport i Region Hovedstaden, Kåre Albrechtsen, ser gerne en bedre udnyttelse af taxiernes potentiale for at gennemgå en grøn omstilling

Også Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance ser et stort potentiale i taxibranchen.

”Grønne taxier er en meget stærk motivator for almindelige borgere, der stifter kendskab med elbilen gennem en taxitur. Det har en enorm betydning for den generelle udbredelse af elbilerne. Taxierne er meget synlige. De kører der, hvor folk er og derfor er det ikke bare en stor gevinst for miljøet i byerne med renere luft og mindre støj, men for elbilernes udbredelse generelt”, siger Lærke Flader.

Men hvorfor er det så svært at få grønne taxier? Allerede i 2007 barslede Københavns Kommune med et udbud, hvor der var krav om elbiler. Det udbud blev historisk set forløberen for de miljø- og energiklassekrav, der blev lovmæssigt indført i 2009. Siden har der været adskillige initiativer og forsøgsordninger i branchen, men alligevel er taxibranchen fortsat dieseldrevet.

Direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg, peger blandt andet på taxibranchens nuværende struktur som en barriere for introduktion af nye teknologier

”Der er strukturer i erhvervet, der gør en omstilling vanskelig. Taxibranchen er befolket af selvstændige erhvervsdrivende og det er dem, der skal tage chancen personligt, når de investerer i nyt materiel. Vi må bare være ærlige og sige, at tiden lige nu ikke er moden til de store eventyr på investeringsområdet. Branchen er presset og tjener ikke ret mange penge. Konkurrencen er samtidig meget stor. Det fører altså ikke til investeringsmæssig eventyrlyst”, siger Trine Wollenberg.

Og der skal penge op af lommen, hvis man skal købe en elbil. Vognmand Morten Noesgaard fra Nykøbing Mors fortalte på workshoppen, hvorfor han har investeret 600.000 kroner i en Tesla.

”Vi lagde strategien om efter frikørselsordningen forsvandt. Men det er rigtigt, vognmænd er ikke vovehalse. De er vanemennesker. Man skal være villig til at tage en chance, som jeg har gjort. Holder mine beregninger, som min revisor har gået efter, så sparer jeg 70.000 kroner om året i vægtafgift, service og brændstofudgifter. Med otte års garanti og ubegrænset kilometer, så tror jeg på, at det her er det rigtige for mig, men det er da en chance at tage”, siger Morten Noesgaard.

Taxivognmand Morten Noesgaard fra Nykøbing Mors charmerede hele workshoppen, da han forklarede om sine bevæggrund for at skifte til Tesla

Når det så kan lykkes for tre innovative vognmænd og brødre i Nykøbing Mors at anskaffe sig tre Teslaer og få taxihjulene til at dreje rundt, hvorfor har trenden så ikke bredt sig helt til hovedstaden endnu? Ifølge Trine Wollenberg kan forklaringen ligge i forskellige kørselsmønstre i de forskellige landsdele.

”Der er væsentlige forskelle i kørselsmønsteret fra Mors til København. Andelen af offentlig kørsel er meget mindre og dermed er kørslen langt med uforudsigelig ligesom taxien skal køre mange flere timer i døgnet”, forklarer Trine Wollenberg, der dog ser med positive briller på brødrene Noesgaards Tesla-investeringer.

”De er en god business-case og det er den slags, vi mangler. De giver inspiration og tænker forretningen på en ny måde. Der er et stort potentiale i taxibranchen, der vil kunne introducere nye teknologier og gøre dem synlige, men vi er først og fremmest små selvstændige erhvervsdrivende, der skal have en forretning til at hænge sammen og i disse tider er der begrænset rum for eksperimenter”, siger Trine Wollenberg.

 


Læs også

Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere
TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter