App kan ikke stå alene

Taxiudspil åbner for app som eneste kontrolapparat, men det advarer svenske skattemyndigheder mod

05-01-2017 | Tekst: |

Mens den danske regering i sit udspil til ny taxilov åbner for, at en app kan erstatte taxameteret som kontrolapparat i taxien i Danmark, så advarer de svenske skattemyndigheder i en udredning mod netop at lade en app være eneste kontrolapparat i taxien.

Af den svenske taxiudredning fremgår det, at en app godt kan overtage nogle af taxameterkravets funktioner, men det er en vigtig pointe i udredningen, at en app ikke har en selvstændig kontrolfunktion. Derfor skal den kobles direkte til et kontrolapparat i bilen.  En app kan erstatte nogle funktioner, men den skal stadigvæk understøttes af et kontrolapparat/kontrolboks i den enkelte bil, der ikke kan manipuleres med.  Udredningen kalder sådan et apparat for en særskilt kontrolenhed, der ikke behøver at være et taxameter i traditionel forstand, men dog en plomberet og kontrollerbar enhed i hver taxi, der identificerer vogn og chauffør samt indsamler turdata til brug ved indberetning. Det vil dog være betinget af, at den enkelte taxi er omfattet af en tilslutningspligt til et kørselskontor, hvilket ikke er et lovkrav i Sverige. Udredningens anbefaling skal ses i lyset af, at nogle af de lovbestemte taxameterkrav eksempelvis udskrift af kvittering fremover forventes at blive overflødiggjort af den forventede teknologiske udvikling samt ændret forbrugeradfærd, hvor endnu flere ture forudbestilles i via app. Her kender forbrugeren prisen på forhånd og der er således ikke fremadrettet behov for et teknisk specificeret krav om, at et taxameter for eksempel skal kunne udskrive en kvittering.

Konklusionernes fra de svenske skattemyndigheder er således:

  • Teknologineutral ”taxameter” løsning for alle, men hvor fokus er på funktionskrav – i stedet for tekniske særkrav
  • En evt. app-baseret løsning skal elektronisk kobles til et kontrolapparat i bilen (den særskilte kontrolenhed), der registrerer relevant kontrolinformation om alle kørsler – herunder hvor bilen befinder sig og hvornår der har været kunder i bilen
  • Teknologineutrale kontrolapparater skal både kunne kommunikere med og indrapportere til en central og skattemyndighederne skal have adgang til kontrolapparatets data
  • Fremover kan det være muligt med en elektronisk plombering af kontrolapparatet, hvis det er ligeså sikkert mod manipulation, som den nuværende fysiske plombering

Læs også

Bedre mobilitet på landet kræver fleksible løsninger
Tendensen med en faldende taxidækning i landdistrikter har været i gang i en del år. Der er mange udfordringer, men der er også muligheder for at forbedre mobiliteten på landet.
Læs mere
Ingen tilskud til grøn omstilling
Regeringens klimaplan blottet for økonomiske incitamentsstrukturer på taxiområdet, hvilket underminerer den ønskede målsætning
Læs mere
Slut med Euroshell kort på Circle K
Fra 1. november kan man ikke længere benytte Euroshell kort på Circle K stationer
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter