Fanges på fersk gerning

Ressourcespørgsmål og behovet for at fange Uber-chauffører på fersk gerning med kunder gør arbejdet svært for politiet

26-01-2017 | Tekst: Christina Hammer | ch@taxi.dk

Taxichauffører har gentagne gange kritiseret, at politiet kun stopper Uber-biler i rutinekontroller og i stedet efterlyst en målrettet indsats mod Uber i form af razziaer. Men det kommer ikke til at ske og forklaringen er hverken uvilje eller de mere kulørte konspiratoriske teorier om politisk indblanding eller ordrer ovenfra om at frede Uber.

”Vi skal hele tiden vurdere prioriteterne. Vi har nogle operative opgaver som følge af et forhøjet terrorberedskab. Så er der nogle bundne opgaver, som ligger i hele formålet med færdselsafdelingen. Helt overordnet er det vores opgave at sørge for færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Vi arbejder meget analytisk og analyserne ligger til grund for hvilke lovovertrædelser, vi skal sætte ind overfor. Og der dukker Uber bare ikke op øverst på listen, fordi Uber ikke fører til tilskadekomne. Vi skal skabe mest mulig trafiksikkerhed for pengene og derfor er der ingen razzia mod Uber. Hvis man skal have gode resultater gennem razzia, så skal den gentages og så skal vi afsætte en mængde ressourcer over en periode. Det giver sig selv, at razzia mod Uber ikke ligger særligt højt på listen, når det er en ufarlig lovovertrædelse der giver en bøde”, forklarer Allan Teddy Wadsworth-Hansen, vicepolitiinspektør i færdselsafdelingen ved Københavns Politi.

I forhold til at hjælpe politiet med at finde frem til Uber-chaufførerne, når de udfører den ulovlig taxikørsel, så beder vicepolitiinspektøren om skarpe observationer i de anmeldelser, som taxichauffører ringer ind til politiet.

”Det er helt nødvendigt med gode observationer i forhold til en anmeldelse. Det er registreringsnummer på bilen, køretøjets farve, tid og sted og i hvilken retning, bilen er kørt. Vi vil gerne hjælpe, når vi kan, men vi vil ikke køre efter alt for mange, der faktisk ikke er en Uber-bil og derfor skal det være konstaterede forhold. Det er ikke nok at ringe til politiet og anmelde, at en civil bil samler op eller sætter af i lufthavnen. Hvis taxichaufførerne skal bevare troværdigheden i anmeldelserne, så skal der være kød på dem. Hvis vi oplever for mange tilfældige anmeldelser, så daler troværdigheden omkring anmeldelserne og det hjælper hverken taxibranchen eller politiet. Politiet vil altid vurdere en anmeldelse og konstatere, om der er nok i den, men er der for mange af de samme anmeldelser uden reelt indhold, så er der en risiko for, at de ikke bliver taget alvorligt”, forklarer Allan Teddy Wadsworth-Hansen.

Han peger på yderligere en udfordring – nemlig at Uber-chaufførerne skal fanges på fersk gerning og der skal være kunder i bilen.

”Det er politiets opgave at skaffe beviser og det kræver, at vi kan standse køretøjet og så at sige snuppe føreren og passageren på fersk gerning. Hvis passageren er væk, så er beviset væk og så er det stort set umuligt at løfte sagen. Derfor skal Uber-biler gribes på fersk gerning”, siger Allan Teddy Wadsworth-Hansen.

Efter dommene mod Uber-chauffører i Østre Landsret har politiet rettet sagsbehandlingen til og udarbejdet et actioncard, der beskriver hvilken sagsbehandling og hvilke beviser, der skal være til stede for at bringe sagen videre. Actioncardet er clearet af med anklagemyndigheden og sikrer altså, sagsbehandlingen foregår rigtigt, så den ikke er forgæves.

Du kan læse mere om politiets arbejde med Uber i næste nummer af TAXI, der udkommer i februar.


Læs også

Medlemsmøder om ny taxilov
Hvad betyder ny taxilov for den enkelte chauffør, vognmand og bestillingskontor. Det vil Dansk Taxi Råd give svar på ved en række medlemsmøder.
Læs mere
Spørgsmål og svar om ny taxilov
Der er mange spørgsmål til den kommende taxilov. Dansk Taxi Råd har samlet en række Q & A's.
Læs mere
TAXA 4x35 overdrager taxakørsel i Kolding til Taxa Fyn
Fra den 1. november 2017 vil kunderne skulle kontakte Taxa Fyn i stedet for TAXA 4x35, når de ønsker kørsel i Kolding
Læs mere

Kontakt
Dansk Taxi Råds administration 
Valhøjs Allé 126  
2610 Rødovre

Tlf.: 38 77 78 90  
Fax: 38 71 78 91 
E-mail: dtr@taxi.dk

Følg os
 

Tilmeld nyhedsbrev


Accepter cookies

taxi.dk bruger cookies til statistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Klikker du på et link på vores website, accepterer du samtidig cookies fra taxi.dk

Accepter